Voor de leerkracht
Wij hebben ervoor gekozen om de les rond de kruistochten in een webquest te gieten omdat we de toch wel saaie materie wilden opleuken. De leerlingen moeten eerst vragen over de kruistochten oplossen. Er zijn bronnen voorzien waar zij de juiste antwoorden in kunnen terugvinden. Dit doen ze individueel. Als de leerlingen klaar zijn, gaan ze per vier zitten en beginnen ze aan het maken van een videodagboek. In het videodagboek laten ze zien dat zij de leerstof rond de kruistochten beheersen. Het is een leuke verwerkingsopdracht van de leerstof.
Leerplandoelstellingen:
koepel/net: VVKSO
leerplancode: D/1999/0279/026
- HBV 1 De vaardigheid om te situeren in tijd (op een tijds balk), op de juiste geografische plaats (op een kaart) en in het toepasselijk maatschappelijk domein.
- HBV 2 De vaardigheid om de socialiteit te onder kennen, dit wil zeggen in eigen woorden te formuleren welke evolutie en/of verandering ontstond uit interactie van individuen en groepen in een bepaalde tijd, plaats en maatschappelijk veld
- HBV 3 Het gebruiken van: 3.1 vaktermen zoals: historische feiten, begrippen, relaties, processen, structuren, tijdperken en culturen …: Het herkennen van deze termen, Het gebruiken van deze termen in een nieuwe context of het toepassen van begrippen, structuren …
- HBV5 - 5.2 Het herkennen van de samenhang en de interactie van de diverse maatschappelijke domeinen.
- Van bepaalde feiten en begrippen aanduiden met welk(e) maatschappelijk(e) domein(en) ze te maken hebben.
- HBA 1 Belangstelling en waardering tonen voor het verleden.
- Kennis willen verwerven over de maatschappelijke problemen in heden en verleden.
- Zich willen inleven in andere samenlevingsvormen dan westerse, zowel in heden als verleden.